By Cathrine Lin Pilgaard Nielsen

fredag den 3. april 2015

Akaroa

I dag d. 1 april stod jeg tidligt op for at tage med bussen til Akaroa Debbie skulle køre Josie i skole så de satte mig af på vejen. Jeg ankom godt en time før bussen kørte fra Christchurch så  jeg benyttede tiden til en gåtur i Hagley park. 




Bussen kørte kl 8:45 jeg var den eneste der skulle med bussen. Men det gjorde intet for bus cheføren var virkelig sød og snaksaglig. 


Vi kom forbi et hus i Springston greenpark huset som jeg desværre ikke fangede et billede af er en gammel togstation. Huset har de valgt at vedligehold men jernbanen bagved er lukket. Hvis man vil kan man cykle der fra og til Chistchurch hvor de gamle skinner har været. Ved siden af har de lavet vandbeholder om til små huse/ lejligheder hvor det er muligt at bo i. Sjov ide som kan ses på billedet nedenfor. 



Vi stoppede på en gammel vulkan top som vi skulle over for at komme til Akaroa. Bjerget som er en uddød vulkan havde man den smukkeste udsigt. Buschaufføren var så sød at tilbyd mig at tag et billede.



Vi nåde frem lidt over kl. 10. Jeg blev læsset af ved et museum som jeg gerne ville ind og se. Men de åbnede først kl. 10:30 så jeg valgte at få en kop kaffe. 


På min vej ud for at finde et sted at drikke en kop kaffe, kom jeg forbi dette :)  

Jeg fandt et hyggeligt sted hvor jeg købte en kop kaffe og en bolle. Der sad jeg og nød solen der lige så stille kom frem. En mand der arbejde på stedet kom ud for at tage mit brugte service. Da han så mig sidde og studere kort over Akaroa spurgte han om jeg havde brug for hjælp, han kendt en god rute jeg kunne gå, jeg havde allerede fundet en rute jeg synes var interessant. men han kunne så fortælle at det var en heldagstur så jeg ville ikke kunne nå tilbage inden jeg skulle med bussen tilbage. Han viste mig så en ruten som han syndes var god. Det var en rute der ikke var på korte. Jeg begav mig afsted for at finde rute han havde anbefalet. 

Efter 2 km fandt jeg stien. 2 timer ville gå turen tag for at komme frem og tilbage. 


I kan se på mit kort den vej manden havde tegnet jeg skulle gå. 

Jeg begav mig af sted i rask tempo. Jeg kom til et sted hvor der var åbent land og til højre stod der fire skulpturer der forstillede giraffer. Jeg fik faktisk et lille chok da jeg så dem. Ved ikke hvad jeg troede det var, men forskrækket blev jeg. 



Jeg kom til en mark hvor man skulle gå op på nogen trin for at komme over hegnet og ud på en mark hvor der stod en skulptur mere, af et næsehorn.  






Jeg forsatte op af bakken for at kunne se udsigten bedre og få et billede. Jeg kunne se jeg befandt mig på en mark hvor der var sorte køer der gik og græssede. Jeg skyndte mig at tag nogen billeder og så var det ellers bare at komme ned inden de ville jagte mig eller noget. Hihu var godt nok lidt bange for de skulle komme efter mig. 




Her kan i se udsigten og køerne som jeg var bange for ville løbe efter mig. 

Jeg forsatte min tur. Det var virkelig en smuk gå tur. Jeg kom op over toppen som i kan se billeder af oven over. jeg kunne se ned i den anden dal. Den anden dal kan i se på billedet nedenunder. 


Jeg kom til denne låge hvor turen endte og jeg måtte vende om og gå tilbage igen. Det var helt klart mest spændende på udturen, men det gik hurtigere at gå tilbage. 




På min vej tilbage tog jeg nogen billeder af stien jeg gik på. 


Dette er et billede hvor turen startede ved byen. 


Jeg krydse denne bro på vej tilbage til byen og så en kirke. 



Her kan i se på et kort hvor jeg har gået 

Efter min lille gå tur, besluttede jeg mig for at kigge på forskellige butikker. Uhhh ha det skulle jeg aldrig have gjort, faldt for alt for mange ting som jeg købte som souvenirs. Ups xD  

Jeg gik tilbage til den restaurant hvor jeg havde drukket en kop kaffe og købte en is. Derefter gik jeg ud på en mole og kiggede på den fantastisk udsigt. 





Jeg gik tilbage til museet og gjorde det et besøg inden jeg tog bussen tilbage til Christchurch. 


Dette er et billeder af to oprindelige majorer. 



Jeg tog disse billeder fordi det ligner meget billeder fra min gå tur. 



Disse billeder er taget ind gennem et vindue. Et af de bedre bevaret steder er et hus og indhold fra fortiden. Vi kan nu altså være ret stolte af de mange ting vi har bevaret i "Den gamle by" i Århus

Det specielle ved Akaroa er at Franskmændene prøvede  at erobre syd New Zealand,  de bosatte sig i Akaroa og byggede huse. Briterne som var gået i land i nord, ved Bay of Island. Fandt ud af at Franskmændene var gået i land og tog derfor til Akaroa og spurgte de bosatte "Er i britiske eller franske" De svarede  at de var "britiske"  derfor blev der ingen krig eller ballade og de rejse igen. De blev ved med at holde byen gående men under engelske omstændigheder. 

Byen har i dag franske huse og vejnavne fra den tid. Jeg tog et billede ned af gaden som, i kan se nedenfor. 


Kl 15:45 blev jeg samlet op af bussen denne gang var vi to i bussen. En sød buschauffør var virkelig snakke saglig. Vi kom forbi denne sø som er den 5 største i New Zealand men kun 2 meter dyb. Buschaufføren fortalte at hver gang han kom til dette sted på vej hjem fra Akaroa tog han en guld Karamel og gav mig en. Rigtigt hyggelig tur hjem


Billede af Prices Valley sø

Debbie samlede mig op ved bus stoppe stedet. Jeg var godt nok træt efter at have gået så mange timer rundt i byen. 

Om aften købte jeg også min bus billet rundt i new Zealand med kiwi experiment. Det er et bus selvskab som køre rundt i hele New Zealand så jeg rigtig kan få set det hele. Det bliver spændende det ser jeg frem til. Håber jeg møder en masse nye, søde og interessante mennesker. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar