By Cathrine Lin Pilgaard Nielsen

fredag den 22. maj 2015

Open water diver gili tvango

22/5  Gili Tvango 
I dag var det sidste dyk og så er vi "padi open wather diver" Wee  vi skulle selvfølgelig tidligt op igen i dag kl. 8:30 skulle vi være på 7ses 

Jeg stod op kl. 6:15 for at gå ud og se solopgangen. Virkelig smuk og dejligt at se solen komme lige så stille op. 

Vi spise morgenmad kl. 8 og fik tjekket ud. Vi kunne heldigvis efterlade vores tasker på hotellet.

 Vi kom hen til 7ses og skulle gøre vores udstyr klar og op i poolen hvor vi dagen før havde planlagt et dyk som om vi var ude i havet. Vi have planlangt at vi ville lave en stående start så vi ville gå ud i vandet og dykke ned til max 15 meter. Vi have planlangt at vores dyk skulle vare 40 minutter af vores afhængig af hvor langtid vi skulle være under vandet. 
Vi ville vende om efter 125 bar og starte vores tre punks opstigning når den første have 50 bar tilbage. På vores dyk ville vi se havskildpadder.  

Vi startede med at lave et sikkerheds tjek af udstyret og hjalp hinanden og derefter gå ned ,vores dykker lærer sad og kiggede på uden at sige noget og derefter lavede vi vores 5 punkt nedstigning. 
1 signal 
2 tjek omgivelser (kig op og ned) 
3 inhalator 
4 tid / kig på ur 
5 regulator / ned 

Derefter gik vi ned og svømmede rundt i poolen. Vores dykker lære lod som om hun var nogen forskellige dyr og vi skulle så komikere til hinanden under vandet hvad vi så og hvor meget luft vi havde tilbage. 
Dykker læreren viste til mig at jeg skulle fortælle Klaus, at jeg var ved at løbe tør for luft altså have 50 bar tilbage. Vi startede derefter vores tre punkt. Sikkerheds stop ved 5/6 meter i 3 minutter. Poolen var kun 3 meter så igen noget vi bare legede Derefter havde vi vores 5 punkt opstigning.  

1 tegn 
2 ur 
3 regulator 
4 kig op 
5 ruter 

Derefter gik vi op. Vi fik stor ros og var derefter klar til at komme ud i havet.  9:45 sejlede vi fra havnen og gjorde vores dyk. Vi skulle i dag selv styre og føre an. Vi startede med at lave en kompas øvelse hvor Klaus viste vej og jeg talte kikspark hvor mange gange jeg sparkede med fødderne efter 15 vente vi op og svømmede tilbage hvor vi kom fra. Derefter var der fri dyk. Men stadig i en gruppe, vi så en del havskildpadder og forskellige fisk. To moray eals. Og en masse forskelligt. 
Vi var tilbage omkring kl. 11 hvor vi gik hen for at hente vores tasker og til den lille bod vi også fik middagsmad ved i går. Vi tog maden og taskerne med tilbage hvor vi spise inden jeg skulle gøre et dyk mere. Mit første dyk som open water diver. Klaus var træt og ville ikke dykke mere så det var kun mig. Vi skulle hen til shark point tæt på Gili Tvango og havde derfor aftalt at vi kunne blive læsset af på øen som vi har planlangt vi vil have to nætter på inden vi skal tilbage på Bali. 
 
Vi fik læsset alle vores tasker og sejlede af sted kl. 14. På båden have vi en briefing om hvad vi kunne forvente at se. Briefing og dykket var med en ny instruktør og en anden dykker jeg skulle dykke med. Rigtig søde, vi sejlede i 20 minutter hvorefter vi gjorde klar og hoppede ned i vandet.  

Vi dykkedei 44 minutter og instruktørens computer viste at vi havde haft en max dybde på 21,5 meter. Jeg have igen masser af luft tilbage så det var faktisk den anden dykker der var på lav Luft først. Så hun delte i 7
Minutter luft med instruktøren så vi kunne have så lang tid som muligt under vandet. Instrukserne skulle til at gøre klar til vores tre punkts sikkerheds stop da en stor rokke kom svømmende så vi fulgte den et stykke tid, vild fed oplevelse. En rokke på omkring 1,5 meter (min højde) 
Den svømmede væk efter noget tid og vi steg derefter op. Båden var i nærheden og vi blev samlet op kort efter.
På båden fik jeg skrev i min lok bog hvad vi så og de vigtigt detaljer. Vi blev læsset af på Gili Tvango kl. 15:55 og fik pænt sagt farvel til de andre. Derefter var det tid til at finde et hotel vi skulle bo på, det tog også lidt tid og adskillige gange op og ned af gaden men kl. 17:45 fandt vi et skønt sted hvor vi tjekkede ind. Der efter fik vi lidt aftensmad. Pasta til Klaus og ris og kylling til mig.
Jeg tog et bad og opdaget nogen store mærker på min ryg. Så dem skal jeg lige have tjekket i morgen 
Vi gik i seng omkring kl. 22 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar